logo ArtMarketing.eu
 
Startpagina arrow Persberichten arrow Sam Drukker Kunstenaar van het Jaar 2011  
Over ArtMarketing.eu
Startpagina
De Missie
De Formules
Voor de kunstenaars
Pictoright
Contact
Nieuws
Nieuwsberichten
Persberichten
Innovatieve producten
Hom3Decorator
Wall Transfers
XPozer
Innovatie partners
Fujicolor
 
 
Dushi innovatiepartner van ArtMarketing.eu
 
 
Timeview, innovatieve partner van ArtMarketing.eu
 
 
AVEC, partner van ArtMarketing.eu
 
 
XPOZER en ArtMarketing.eu zijn partners voor het innovatieve product
 
 
HOM3DECORATOR partner ven ArtMarketing.eu
 
 
Biyomap innovatiepartner van ArtMarketing.eu
 
 
Sam Drukker
Kunstenaar van het Jaar 2011

sam_drukker.jpgNa een spannende strijd is Sam Drukker uitgeroepen tot Kunstenaar van het Jaar 2011. Dat heeft de Stichting Kunstweek op 5 november tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Hermitage in Amsterdam bekendgemaakt. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 euro verbonden. De verkiezing was tegelijk de aftrap van de Nationale Kunstweek, die wordt gehouden van 6 t/m 14 november.

 

Sam Drukker werd gekozen uit acht finalisten. Op de tweede plaats eindigde Titia Ex, gevolgd door Erwin Olaf en Marlene Dumas. De verkiezing Kunstenaar van het Jaar is de oudste en grootste verkiezing op het gebied van de kunst, waarbij een panel van honderd deskundigen en het publiek hun stem uitbrengen. Er zijn dit jaar 35.000 stemmen uitgebracht. Eerdere winnaars waren Ans Markus, Henk Helmantel en Corneille.

 

 455.jpg  
de_bruid.jpg

 

De mens centraal


Sam Drukker geldt als een van de markantste hedendaagse figuratieve schilders. Het centrale thema in zijn werk is de mens; vaak ten voeten uit en op groot formaat geschilderd. “Mensen fascineren mij. Het begint met observeren, kijken, zien. Wat mij interesseert is hoe iemand erbij staat, welke houding hem of haar typeert. Dan ga ik eerst tekenen om er achter te komen wat iemand in huis heeft. Díe blik, díe houding, die lichtinval, dat moment… Dit wil ik schilderen! Zo gaat het dikwijls. Ik kijk, observeer en leg mensen vast in een houding die bij hen past. Het moet allemaal ècht zijn.”

Zijn stijl is uniek en kenmerkt zich door virtuoos geschilderde partijen, die met dikke, maar soms ook ragfijne verfstreken zijn neergezet. Vaak blijft de rest van het doek leeg, soms zelfs onbeschilderd. Het werk doet daardoor soms theatraal aan en tegelijk romantisch. “Ik ben van huis uit tonalist. Ik werk met licht en donker en zet wat donker en wat licht is bij elkaar. Dat is heel Nederlands. Ik voel mij wat dat betreft verwant aan typisch Nederlandse kunstenaars als Breitner, Rubens en Rembrandt.”


Sam Drukker is in 1957 geboren in Goes en groeide op in Assen. Hij volgde een kunstopleiding in Groningen, waar hij onder meer les kreeg van Matthijs Röling. Drukker behoorde tot de getalenteerde generatie van Noordelijke Figuratieven. In de jaren ’80 woonde en werkte hij een tijd in Parijs. In 1986 verhuisde hij naar Amsterdam, waar hij onder meer doceert aan de Wackers Academy. Tegenwoordig woont hij afwisselend in Amsterdam en Barcelona.

 

sam_met_ezel.jpg
samdrukker.jpg
zelfportret.jpg

 

 
Laatste nieuws
Opdrachtgevers
BOL.com
 
 
prenatal
 
 
HEMA en ArtMarketing.eu ontwikkelden het innovatieve product Wall TRansfers van Jip en Janneke
 
 
Gamma
 
 
Telegraaf
 
 
Kruidvat
 
 
ING Logo
 
 
karwei_logo.jpg
 
 
Wehkamp en kunst van ArtMarketing.nl
 
nijhof.gif
 
Vespo
 
 
BWM
 
bruna-nl.gif
 
marskramer.gif
 
ECI
 
Blokker
 
praxis.gif
 
Rosti Mepal werkt samen met ArtMarketing.nl
 
 
leenbakker_logo.gif
 
logo-tp.gif
 
intratuin.gif
 
© 2017 ArtMarketing - Totaalconcepten voor kunst, verkoop, marketing en alle combinaties daarvan
created by Imagomakers